Digitale StudieCoach | |
---|---|
Studieconcentratie |
Studenten klagen nog al eens over gebrek aan concentratie, zeggen het gewoon niet te kunnen
opbrengen om met de studie te beginnen of bemerken tot hun schrik dat ze aan het einde van de
dag niets zijn opgeschoten. Waarschijnlijk ontbreekt het deze studenten aan aandacht voor de
studie en is er geen sprake van voldoening in de studie. Deze informatie helpt bij het
aanpakken van deze problemen. Maar eerst is het nodig om even stil te staan bij de klacht.
Hoe wordt de klacht onder woorden gebracht en wat wordt er eigenlijk gezegd?
'Ik kan mij niet concentreren'. Wie er vanuit gaat dat concentratie iets is wat je wel of niet hebt, maakt zichzelf afhankelijk van ongrijpbare factoren. Wat concentratie wordt genoemd is te beschrijven als het richten van aandacht. In het algemeen is het zo dat iemand de aandacht richt op wat op de één of andere manier interessant is voor die persoon. Vaak zijn er op één bepaald moment meer zaken die interessant zijn en aandacht trekken. Hoe hier nu mee om te gaan is de vraag en antwoorden op deze vraag worden hier besproken. 'Ik kan het gewoon niet opbrengen'. Wie zo over zichzelf spreekt, suggereert geen energie te hebben voor een bepaalde activiteit. Het zou kunnen dat er redenen zijn om uitgeput te zijn (ziekte, overwerkt zijn, enz.), maar meestal gaat het om een denkpatroon. Met dit denkpatroon wordt de verantwoordelijkheid voor de eigen daden ontkend. Je suggereert dat je helaas afhankelijk bent van ongrijpbare factoren en dat je daar helaas niets aan kunt doen. Wat er wel te doen valt, zal hier worden besproken. 'Na een dag studeren ben ik niets opgeschoten'. Dit is een zeer ontmoedigende constatering die doorgaan met de studie zeer zal hinderen. Kennelijk ben je weinig productief bezig en de vraag is hoe je dit kunt verbeteren. Met deze informatie kun je jouw productiviteit verbeteren.
|
Studeren en concurrentie |
---|
Studeren en blijven studeren is een keuze. Er is voortdurend concurrentie met andere interessante
gedachten ('Wat zou er op mijn e-mail staan?'), gevoelens ('Ik ben verliefd') en activiteiten
('Eerst even koffie drinken met mijn huisgenoten'). Het is niet altijd even gemakkelijk hier mee
om te gaan. Maar wie net doet of er geen keuze is, maakt zich afhankelijk van denkpatronen
die hulpeloosheid versterken: 'Ik kan er niets aan doen, want .....'
Voor de liefhebbers van geruststellende hulpeloosheid zijn de uitstelmoezen pagina's zeker aan te bevelen.
Er bestaan twee elkaar aanvullende strategieën om te bevorderen dat je doet wat je van plan was te doen, namelijk 'top down control' en 'bottom up control'. Daarnaast zijn er drie condities te formuleren die studeren met aandacht en voldoening bevorderen: duidelijk geformuleerde doelen, merkbare resultaten, een uitdagend niveau dat je aankunt .
|
'Top down control' |
Wie iets wil in een context van concurrentie zal zichzelf als het ware van boven af moeten
sturen. Een eerste vereiste is dat er prioriteiten worden gesteld. Prioriteiten stellen houdt
een keuze in en leidt vaak tot een volgorde van activiteiten. Eerst dit en dan dat. Dat geldt
uiteraard niet alleen voor studeren! Wie alles door elkaar laat lopen komt tot weinig en de
kwaliteit daarvan valt ook tegen.
Zeker als het niet goed gaat met de studie is ingaan op afleidende activiteiten maar al te aantrekkelijk. De confrontatie met de tegenvallende studieresultaten wordt vermeden en andere bezigheden kunnen heel bevredigend zijn. Betaald werk, sociale activiteiten, tv kijken, enz. kosten tijd en zullen een plaats moeten vinden in een (studie)werkplan met duidelijke time management. Uit ervaring blijkt dat wie een goed werkplan heeft opgesteld en zich daar aan houdt, productief en met voldoening kan studeren en daarnaast tijd genoeg heeft voor andere activiteiten ('basic' informatie over tijdgebruik). |
'Bottom up control' |
Voorkom zo veel mogelijk de concurentie van gedachten, gevoelens en activiteiten die als het
ware van onder af binnen sluipen door goede werkomstandigheden te scheppen. Neem 'preventieve
maatregelen' die verhinderen dat je wordt afgeleid. Hierdoor wordt het gemakkelijker je
aandacht bij de studie te houden. Condities die studeren met aandacht bevorderen zijn
|
|
Meer tips nodig? Zie 10 tips voor studenten met concentratieproblemen, onderdeel van de website Studieondersteuning, Universiteit Leiden. |
Overzicht studeren met aandacht |
Robert M. Topman, Studentenpsycholoog b.d., Universiteit Leiden |