![]() |
Digitale StudieCoach |
---|---|
Slim studeren |
Studeren is meestal wel plezierig, maar niet altijd. Studeren is zeker niet altijd 'leuk'. Soms is het gewoon zwoegen en de voldoening iets te begrijpen en een tentamen te halen, komt pas later. En soms loop je tegen problemen op en dat is 'normaal'. Leer van studenten met goede studieresulaten (goede beoordelingen, plezier en interesse in de studie) en lees hoe deze studenten problemen aanpakken. | ||
![]() | 1. Lijkt het niet te lukken en vallen de studieresultaten tegen? | Studeer productief |
---|---|---|
Maak iets plezierigs van je (studie)dagen, maar eis niet dat het altijd 'leuk' is. Sommige vakken zijn spannend en andere minder en meestal is inspanning nodig. Maar voor alle activiteiten geldt: geen inzet en inspanning, dan ook geen voldoening. Werk samen met anderen (zoek een studiemaatje!) en praat over de stof (leg de stof uit aan anderen). Studeer actief en maak verschil tussen hoofd - en bijzaken door te onderstrepen, korte aantekeningen te maken en jezelf vragen te stellen. Besef dat uitstellen stimuleert tot verder uitstellen en 'gewoon beginnen' het beste werkt. Stem daarbij je voorbereiding af op de eisen van het tentamen.
Kruis dit vakje aan als dit punt voor jou van belang is.
| ||
![]() | 2. Word je door de studie achtervolgd, maar komt het er toch niet van? | Doe aan time management |
Wie een studie wil halen zal genoeg tijd moeten besteden aan de studie en de tijd goed moeten
verdelen.
| ||
![]() | 3. Wordt de studie je wel eens te veel? | Formuleer haalbare studie-targets |
Deel het hoofddoel in concrete subdoelen in en formuleer wanneer jij die wilt halen. Je zet jezelf als het ware onder een 'productieve' druk, want je wilt een bepaald doel in een bepaalde tijd halen. En je kunt ook tevreden zijn als je jouw target hebt gehaald. Noteer bijvoorbeeld wanneer je de hoofdstukken van een boek of wanneer je de onderdelen van een opdracht af wilt hebben. Pas op voor onrealistisch optimistische targets, want die haal je toch niet. Je zet dan jezelf onder een 'onproductieve' druk en dat werkt niet. Daarbij is iets niet halen ontmoedigend en dat hindert bij het beginnen aan de volgende studietaak.
Kruis dit vakje aan als dit punt voor jou van belang is.
| ||
![]() | 4. Geen idee hoe je er voor staat? | Controleer de voortgang |
Controleer de voortgang van de studieactiviteiten zodat je steeds weet hoe je er voor staat.
Een eventuele achterstand (target niet gehaald) is dan op tijd in te halen en groeit niet uit
tot een ontmoedigend grote achterstand. Studeren is natuurlijk niet alleen zitten en uren maken. Controleer ook of je productief bent en niet zit te suffen.
Kruis dit vakje aan als dit punt voor jou van belang is.
| ||
![]() | 5. Rommel je maar wat aan? | Organiseer goede werkomstandigheden en hulpmiddelen |
| ||
![]() | 6. Zit je soms gewoon te suffen? | Studeer actief en strategisch |
Studeer actief door jezelf vragen te stellen, korte aantekeningen of een schema te maken.
Probeer niet passief als een spons de studiestof op te zuigen maar verwerk de informatie.
Ga na of je de studiestof begrijpt door herhalen, jezelf vragen stellen, bespreken met
medestudenten en het maken van oude tentamens.
Kruis dit vakje aan als dit punt voor jou van belang is.
| ||
![]() | 7. Zie je het af en toe niet meer zitten? | Ontwikkel interesse in de studie en het vertrouwen de studie aan te kunnen |
Sommige gedachten en denkpatronen werken negatief op de studie uit. Twee uitersten zijn enerzijds
het onrealistisch pessimistische 'Het lukt mij toch niet' en anderzijds het onrealistisch optimistische
'Morgen ga ik proberen te beginnen'. Onderzoek deze denkpatronen kritisch en analyseer ze. Als je bijvoorbeeld een studieonderdeel niet onmiddellijk begrijpt, dan wil dat niet zeggen dat jij daar te stom voor bent. Studieonderdelen kunnen zeer moeilijk zijn en voor nadenken heb je tijd nodig. Blijf kritisch en oordeel niet te snel negatief over jezelf. Blijf op de studietaak gericht en vraag je af wat je niet begrijpt en hoe daar achter is te komen. Kruis dit vakje aan als dit punt voor jou van belang is. | ||
Overzicht studeren met aandacht | ||
Robert M. Topman, Studentenpsycholoog b.d., Universiteit Leiden |