Digitale StudieCoach | |
---|---|
Het 5-voudige pad |
Deze pagina levert een script om in 5 stappen (studie)problemen te onderzoeken en (zonodig) oplossingen uit te voeren. Observeer jouw gedrag en gedachten en maak notities over wat je hindert, onderzoek vaste patronen door er vraagtekens achter te zetten, vind antwoorden op jouw vragen en ontwikkel een nieuwe aanpak, ondersteun de uitvoering van oplossingen. | ||||||||||||
1. Observeer: wat hindert jou je gewenste doelen te bereiken | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ||||||||||||
Noteer hinderlijk(e) gedrag en denkpatronen in het formulier.
| ||||||||||||
Klik OK als je alles hebt ingevuld | ||||||||||||
2. Stel vragen: onderzoek automatische negatieve gewoonten in gedrag en gedachten / denkpatronen. | ||||||||||||
Negatieve gedachten en denkpatronen sturen het gedrag in hoge mate en studenten kunnen als
het ware verlamd raken door de gedachte dat er toch niets aan te doen is. Doorbreek het vaste
geloof in negatieve gedachten en denkpatronen door van het uitroepteken dat als het ware
achter de gedachte staat een vraagteken te maken. `Ik kan het niet!' wordt dan `Wat kan ik niet?'. Ook van de constatering 'Zo ben ik nu eenmaal!' is een vraag te maken, die verdere vragen oproept (bijvoorbeeld 'Sinds wanneer en in welke situaties denk ik dat'). Van een negatieve vaststelling wordt een te onderzoeken vraag gemaakt. Je doorbreekt als het ware het vaste geloof in negatieve gedachten en denkpatronen en dan kan je weer verder nadenken. Je doorbreekt een impasse en is er weer beweging mogelijk. | ||||||||||||
Maak van het hinderlijk(e) gedrag en denkpatronen vragen.
| ||||||||||||
| ||||||||||||
3. Vindt antwoorden: onderzoek de vragen en vindt antwoorden. | ||||||||||||
De vraag `Kan ik het niet?' zal bijvoorbeeld verdere vragen opleveren `Wat kan ik niet?' en
`Waarom kan ik dit niet en hoe zou ik dit kunnen leren?'. Van een vast en zeer algemeen
negatief geloof in jezelf (Zo is het en zo ben ik!) dat verlammend uitwerkt, ontwikkel je
vermoedens die tot concrete actie kunnen leiden. Bijna alle studenten vinden het afleggen van tentamens spannend en toch slagen de meeste studenten voor hun tentamen. Hoe doen ze dat? En bij wijze van spreken: hoe krijg jij het voor elkaar om te zakken? Ook voor time management geldt iets vergelijkbaars. De meeste studenten hebben moeite zich aan een werkplan te houden en toch lukt het meestal om een studietaak af te ronden. Hoe doen ze dat en waarom lijkt jou dat niet te lukken? | ||||||||||||
Noteer antwoorden op de vragen.
| ||||||||||||
| ||||||||||||
4. Nieuwe aanpak: ontwikkel productieve gewoonten en formuleer steunende gedachten / denkpatronen. | ||||||||||||
Om een probleem op te lossen zal je een nieuwe aanpak moeten ontwikkelen wat betreft de
aanpak en de organisatie van de studie enerzijds en jouw gedachten en denkpatronen over
jezelf anderzijds. Zie wat je goed afgaat en durf realistisch onder ogen te zien wat minder
goed gaat. Stel haalbare (sub)doelen vast en heb wat geduld met jezelf. Sommige gewoonten
bestaan al heel lang en je hebt tijd nodig om nieuwe gewoonten op te bouwen. Ontwikkel stap voor stap vertrouwen (competentie) in jezelf op grond van feiten en steun daarbij niet te veel op anderen. Immers ook als anderen vertrouwen in jou uitspreken (`Je kunt het best') dan kan je nog steeds bij jezelf denken (`Het lukt mij toch niet!'). Jij zult zelf tot de conclusie moeten komen dat je deze (studie)taak aankunt en dat een goede aanpak en organisatie van de studie jou helpt om het gewenste doel te bereiken. | ||||||||||||
Noteer productieve gewoonten en denkpatronen
| ||||||||||||
| ||||||||||||
5. Uitvoering: bevorder de uitvoering van een nieuwe aanpak | ||||||||||||
| ||||||||||||
Noteer wat de uitvoering bevordert
| ||||||||||||
| ||||||||||||
Samenvatting | ||||||||||||
| ||||||||||||
Overzicht studeren met aandacht | ||||||||||||
Robert M. Topman, Studentenpsycholoog b.d., Universiteit Leiden |