Adviesgesprekken student met examenstress
Klacht van de student
Ik heb last van erge faalangst. Daarom heb ik vaak black-outs tijdens tentamens en zak ik veel. Misschien moet ik maar stoppen met de studie, want het lukt toch niet.
Wat feiten
  1. voorbereiding
    • gedrag:      veel herhalen, maar niet echt kritisch studeren; geen controle of hij het echt snapt.
    • cognitief:    studeren is hard werken; antwoorden op vragen moet je meteen weten
    • affectief:     toenemende spanning naar het tentamen toe

  2. tijdens
    • gedrag:      vlak voor het tentamen de stof steeds weer doorkijken; selectieve aandacht voor 'het negatieve' (o.a het niet meteen weten).
    • cognitief:    als je het niet meteen weet, dan raak je geblokkeerd; ik moet het weten en ik moet het halen.
    • affectief:     tamelijk wanhopig

  3. evaluatie na afloop
    • gedrag:      niet naar nabespreking gaan, want dat heeft geen zin.
    • cognitief:    ik ben een loser en heb altijd pech bij tentamens
    • affectief:     groeiende ontmoediging en hulpeloosheid
Robert M. Topman, Studentenpsycholoog b.d., Universiteit Leiden