Adviesgesprekken student met examenstress |
Klacht van de student |
Ik heb last van erge faalangst. Daarom heb ik vaak black-outs tijdens tentamens en zak ik veel. Misschien moet ik maar stoppen met de studie, want het lukt toch niet.
|
Wat feiten |
- voorbereiding
- gedrag: veel herhalen, maar niet echt kritisch studeren; geen controle of hij het echt snapt.
- cognitief: studeren is hard werken; antwoorden op vragen moet je meteen weten
- affectief: toenemende spanning naar het tentamen toe
- tijdens
- gedrag: vlak voor het tentamen de stof steeds weer doorkijken; selectieve aandacht voor 'het negatieve' (o.a het niet meteen weten).
- cognitief: als je het niet meteen weet, dan raak je geblokkeerd; ik moet het weten en ik moet het halen.
- affectief: tamelijk wanhopig
- evaluatie na afloop
- gedrag: niet naar nabespreking gaan, want dat heeft geen zin.
- cognitief: ik ben een loser en heb altijd pech bij tentamens
- affectief: groeiende ontmoediging en hulpeloosheid
|
Robert M. Topman, Studentenpsycholoog b.d., Universiteit Leiden
|