Digitale StudieCoach |
---|
Aandacht op het tentamen: een 'recept' | |
Aandacht bij het tentamen houden en omgaan met piekeren | |
---|---|
Voor examens en tentamens geldt: spanning hoort er nu eenmaal bij, maar spanning hoeft het resultaat nauwelijks te beïnvloeden. Wat meer spanning zou voor sommigen zelfs wel wenselijk zijn, omdat zij zich te optimistisch, slecht voorbereiden op het tentamen. Maar gepieker kan een negatieve invloed op prestaties hebben, want het neemt tijd en 'denkruimte' in beslag. Eenvoudig gezegd: de dag heeft maar 24 uur en je kunt maar één ding tezelfdertijd denken.
Wie zo weinig mogelijk last wil hebben van gepieker op een tentamen zal er mee moeten leren omgaan. Dat houdt in: vind een 'goede' houding t.a.v. gepieker, ken de feiten, ontwikkel een strategie die je helpt het beste er van te maken en probeer deze uit. | |
Houding t.a.v. gepieker | |
Zelfverwijten ('Was ik maar eerder begonnen"), vechten met gepieker ('Stom dat ik dit denk') en onderdrukken van piekeren ('Dat mag ik niet denken') helpt niet. Maar meer accepteren en onderzoeken van jouw gepieker helpt om een betere manier te vinden er mee om te gaan. Het wonderlijke is, dat naar mate jij gepieker meer accepteert als onvermijdelijk, je er minder last van zult hebben. Je er druk over maken verstrekt het negatieve effect, terwijl een wat observerende houding helpt. Ga er niet al te veel op in en zie het meer als wolken aan de hemel die overdrijven. Dat kan lastig zijn, want mensen zijn erg geneigd zeer te geloven in wat ze denken. Achter gedachten kunnen als het ware grote uitroeptekens staan. Zo is dat en zo ben ik! Door te zien dat je dit denkt en door te observeren dat deze gedachten voor jou absoluut waar lijken te zijn, zet je er als het ware een vraagtekens achter. En dat geeft ruimte. Onderzoek deze houding eens en probeer het uit. Lees ook Omgaan met examenstress, waar dit verder wordt uitgewerkt. | |
Informatie over gepieker: de feiten | |
In onderzoek over de gehele wereld wordt examenvrees ingedeeld in twee componenten, namelijk lichamelijke spanning en piekeren. Het blijkt dat lichamelijke spanning (zenuwachtigheid, droge keel,
misselijk, enz.) nauwelijks invloed heeft op presteren, maar dat gepieker wel een slechte
invloed kan hebben. Piekeren ('kan ik het wel?', 'ik moet het halen!', enz.) hoort er wel een beetje bij, maar veel en intens piekeren kan hinderen bij het nadenken, want je hebt minder aandacht voor het tentamen. De aandacht verschuift van de taak (zo goed mogelijk een tentamen afleggen) naar de persoon (die twijfelt en piekert over zichzelf). En dat hindert bij het nadenken over de tentamenvragen. Over het algemeen kan je zeggen: sta bij het studeren niet te lang stil bij gepieker, want je hebt wel wat beters te doen. Laat je er zo weinig mogelijk door afleiden en ga bij gepieker weer terug waar je mee bezig was. Geef er niet te veel betekenis aan, want als je er niet op ingaat dan waait het wel over. Het is vervelend, maar wel 'normaal'. Op een meer geschikt moment zou je er wel eens verder over na kunnen denken. Waar maak jij je eigenlijk zo druk over? Hoe is dat ontstaan in je leven?. Overigens leidt piekeren bijna altijd tot een slechte voorbereiding. Ook hier neemt het 'denkruimte' in beslag: een ingewikkelde opgave begrijpen en te zelfdertijd denken dat je gaat zakken, dat gaat niet goed samen! Daarbij komt het vaak tot uitstellen, want 'het lukt toch niet'. Studeren wordt dan alleen maar vervelend en iedere afleiding is welkom om aan deze narigheid te ontsnappen. Misschien is Awakening inspirerend. kijk eens. | |
Omgaan met gepieker: een strategie | |
| |
De praktijk: experimenteer | |
Gebruik deze informatie om een goed strategie te ontwerpen die voor jou goed werkt. Leer van goede en van minder goede ervaringen. Je zult wat tijd en geduld nodig hebben om de beste manier te vinden. Heb je die in één keer gevonden? Gefeliciteerd. De meeste mensen hebben daar meer tijd voor nodig. | |
Robert M. Topman, Studentenpsycholoog b.d., Universiteit Leiden |