Digitale StudieCoach | |
---|---|
Vragenlijst alledaagse ervaringen |
In deze vragenlijst staan 15 uitspraken over alledaagse ervaringen. Gebruik de 6-puntsschaal (1: bijna altijd - 6: bijna nooit) om aan te geven hoe vaak je momenteel deze ervaring hebt door het cirkeltje aan te klikken. Geef a.u.b. bij iedere vraag aan wat echt je ervaring weergeeft en niet zoals je denkt dat jouw ervaring zou moeten zijn. Lees de vragen zorgvuldig en beantwoord ieder vraag stuk voor stuk.
Je kunt je keuze altijd veranderen door op een ander knopje te klikken. Na het invullen van alle vragen kan je de vragenlijst laten scoren door de knop aan te klikken. Je krijgt daarbij een kort commentaar op de uitslag. De vragenlijst is experimenteel en is uitsluitend te gebruiken om nadenken over jezelf te bevorderen. De geautoriseerde Nederlandse vertaling is van M. Schroevers, I. Nyklicek en R. Topman (Validatie van de Nederlandstalige versie van de Mindful Attention Awareness Scale (MAAS). Gedragstherapie, 2008; pdf-versie). | |
Vragen | Oordeel |
---|---|
1. Ik kan een emotie ervaren en mij daar pas later bewust van zijn. | bijna altijd 1. 6. bijna nooit |
2. Ik breek of mors dingen door onzorgvuldigheid, onoplettendheid of doordat ik er met mijn gedachten niet bij ben. | bijna altijd 1. 6. bijna nooit |
3. Ik vind het moeilijk om mijn aandacht te houden bij wat er op dat moment gaande is. | bijna altijd 1. 6. bijna nooit |
4. Ik heb de neiging snel naar mijn bestemming te lopen, zonder aandacht te schenken aan wat ik onderweg meemaak. | bijna altijd 1. 6. bijna nooit |
5. Ik merk lichamelijke spanning of ongemak pas op als deze echt mijn aandacht trekken. | bijna altijd 1. 6. bijna nooit |
6. Ik vergeet iemands naam bijna meteen als ik die voor de eerste keer hoor. | bijna altijd 1. 6. bijna nooit |
7. Het lijkt er op dat ik dingen automatisch doe zonder mij erg bewust te zijn van wat ik aan het doen ben. | bijna altijd 1. 6. bijna nooit |
8. Ik voer activiteiten haastig uit, zonder er echt aandacht aan te schenken. | bijna altijd 1. 6. bijna nooit |
9. Ik ben zo gericht op een doel, dat ik het zicht verlies op wat ik op dit moment aan het doen ben om dat te bereiken. | bijna altijd 1. 6. bijna nooit |
10, Ik doe klussen en taken automatisch, zonder mij bewust te zijn van wat ik aan het doen ben. | bijna altijd 1. 6. bijna nooit |
11. Ik merk dat ik met een half oor naar iemand luister en ondertussen met iets anders bezig ben. | bijna altijd 1. 6. bijna nooit |
12. Ik ga op ´automatische piloot´ ergens heen en vraag mij dan af waarom ik daar ook alweer heen ging. | bijna altijd 1. 6. bijna nooit |
13. Ik merk dat ik erg bezig ben met de toekomst of het verleden. | bijna altijd 1. 6. bijna nooit |
14. Ik merk dat ik dingen doe zonder er aandacht aan te schenken. | bijna altijd 1. 6. bijna nooit |
15. Ik eet haastig zonder er bewust van te zijn dat ik aan het eten ben. | bijna altijd 1. 6. bijna nooit |
Heb je ervaring met meditatie? |
niet gemiddeld veel |
Als je alle vragen hebt ingevuld kan je de vragenlijst scoren door de
knop aan te klikken. Je krijgt een kort commentaar op jouw uitslag.
| |
Deze vragenlijst is een experimentele versie van de engelstalige MAAS. De vragenlijst meet de mate van 'mindfulness' en dat is gerelateerd met meditatie. De auteurs (Brown and Ryan) zeggen daar het volgende over:
"The concept of mindfulness has a long lineage, dating back more than 2500 years, and writings in SDT have discussed the importance of this, and related qualities of consciousness for behavioral self-regulation and well-being. Mindfulness is an open or receptive awareness of and attention to what is taking place in the present. The construct has been operationalized in dispositional terms by the Mindful Attention Awareness Scale (MAAS)...". De vragen gaan over alledaagse ervaringen, die sommige mensen meer en andere mensen minder hebben. Dit kan samenhangen met persoonlijk welzijn. Eventueel kan je de vragen opvatten als aanwijzingen hoe je meer 'mindful' zou kunnen zijn. Door te oefenen is dat te leren. (meer informatie) | |
Overzicht mindfulness pagina's | |
Robert M. Topman, Studentenpsycholoog b.d., Universiteit Leiden |